PEMERINTAHAN IMAM MAHDI SETELAH KEMATIAN DAJJAL

PERANG AKHIR ZAMAN ( 7/7 ) Nabi Isa AS Turun Menyelamatkan Umat Islam. Al-Mahdi memalingkan kepalanya ke kanan dan ke kiri (memperhatikan ma...


PERANG AKHIR ZAMAN ( 7/7 )

Nabi Isa AS Turun Menyelamatkan Umat Islam.
Al-Mahdi memalingkan kepalanya ke kanan dan ke kiri (memperhatikan makmum pada saf pertama), maka ketika itulah Nabi Isa hadir, laksana menitisnya air kepada rambut al-Mahdi. Lantas al-Mahdi berkata, "Silahkan kedepan dan jadilah imam (kami)." Nabi Isa menjawab, "Sesungguhnya sembahyang ini diiqamatkan untukmu." Sabda Nabi SAW.: "Kemudian Nabi Isa sembahyang di belakang seorang lelaki daripada keturunanku." (At-Tabrani & Abu Nuaim)

Pemerintahan Islam cukup ideal dan baik, membawa rahmat yang tidak terhingga kepada seluruh manusia, malah yang kafir pun turut mendapat limpahan nikmat yang Allah turunkan. Pemerintahan Dajjal ini bukannya membawa kebaikan, malah orang yang menuhankannya pun turut mendapat susah dan takut. Begitu jauhnya perbedaan antara kedua bentuk pemerintahan ini.

Namun untuk berbalikpun amatlah sukar, malah boleh dikatakan bahwa pintu taubat sudah Allah tutup untuk setiap pengikut Dajjal itu. Maka mereka akan menjadi golongan yang amat menyesal. Dalam keadaan yang penuh menyesal itulah Allah turunkan Nabi Isa AS kepada umat Islam, membawa khabar berita yang amat menggembirakan seluruh umat Islam yang sedang sangat menderita itu. Turunnya Nabi Isa AS bukanlah sebagai seorang rasul yang akan mengembangkan ajaran baru. Tugas itu sudahpun ditutup dengan wafatnya Rasulullah SAW lebih tiga puluh satu abad dahulu.

Tugas pertama Nabi Isa AS adalah sebagai pembunuh Dajjal. Untuk tujuan itu, Nabi Isa AS diturunkan oleh Allah pada waktu subuh, ketika umat Islam sedang berdiri untuk mengerjakan sembahyang subuh. Turunnya Nabi Isa AS ini memang mengejutkan seluruh umat Islam. Selepas sembahyang subuh itulah Nabi Isa AS bersiap-siap untuk membunuh Dajjal seperti yang Allah SWT perintahkan kepadanya sebelum turun ke bumi ini. Dari mana turunnya Nabi Isa AS itu tidak perlu dibahas dan diungkit. Yang penting sekali, Nabi Isa AS turun kedunia, dalam keadaan seolah-olah orang yang baru berusia 33 tahun, sama seperti keadaannya sewaktu diselamatkan Allah dari penangkapan oleh Yahuza Iskarius, anak muridnya yang membelot dahulu.

Allah SWT telah menurunkan Nabi Isa AS sebagai suatu rahmat bagi sekalian umat Islam yang ada pada masa itu. Dan sebelum Nabi Isa AS turun kedunia ini, Allah akan turunkan terlebih dahulu Dajjal. Sebelum Dajjal itu dimunculkan ke dunia ini, Allah akan utuskan Imam Mahdi untuk memimpin seluruh manusia kepada Islam dan iman yang hakiki. Sebelum Imam Mahdi muncul, muncul lebih-dahulu Pemuda Bani Tamim yang akan mendirikan jejak pemerintahan untuk Imam Mahdi. Jadinya, ketiga pemimpin besar Islam itu dan juga keluarnya Dajjal adalah berturut-turut dan saling terkait, tidak terpisahkan lagi. Dan keempat mereka ini adalah sekumpulan tanda-tanda awal kiamat besar. Selepas Nabi Isa AS wafat, maka kiamat sudah tidak dapat dielakkan lagi dan hanya menunggu saat saja untuk terjadi.

Nabi Isa AS turun pada kali ini adalah sebagai seorang umat Islam, bukan sebagai seorang rasul. Tugasnya sebagai seorang rasul sudah selesai walaupun kedudukannya tetap ada dan tetap sebagai Ulul Azmi seperti dahulu. Tugasnya hanya menjalankan risalah saja dari agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW, seperti yang biasa dilakukan oleh Imam Mahdi dan pendakwah-pendakwah lain.

Sebenarnya Dajjal dan bala tentaranya itu memang bisa dan mampu dilawan oleh orang Islam yang ada itu tetapi Allah SWT memang bermaksud akan membunuh Dajjal itu melalui tangan Nabi Isa AS seorang, tidak oleh orang lain. Dan selepas turunnya Nabi Isa AS itu, seluruh perlengkapan Dajjal yang amat mewah itu hancur merabuk dan muluruh, tidak ada satupun yang tertinggal lagi. Orang-orang Yahudi yang mengikut Dajjal itu juga porak-poranda diperangi oleh orang-orang Islam. Tidak ada seorang pun yang selamat habis terbunuh. Akhirnya habislah riwayat bangsa Yahudi dari atas muka bumi ini untuk selama-lamanya. Yang tinggal hanyalah orang-orang Yahudi yang telah sedia memeluk agama Islam.

Nabi Isa AS Membunuh Dajjal

Sabda Nabi SAW,
"... Kemudian semasa tentara Islam sedang mempersiapkan perang dan mengatur barisan, dan pada masa itu sembahyang akan didirikan, Isa bin Maryam turun, lalu mendatangi tentara Islam ini. Ketika itu, apabila musuh-musuh Islam melihat Isa bin Maryam, maka merekapun hancur luluh seperti luluhnya garam di dalam air. Seandainya Isa bin Maryam tidak mendatangi untuk membunuh mereka, musuh-musuh Islam itu dipastikan luluh, sehingga dapat dikalahkan dengan mudah saja. Akan tetapi Allah memang telah menetapkan bahwa Dia berkehendak Dajjal itu terbunuh melalui tangan Nabi Isa. Kemudian Nabi Isa memperlihatkan darah Dajjal yang mengalir diujung tombaknya kepada umat Islam itu."

Sabda Nabi SAW,
"Dajjal itu diikuti oleh 70,000 orang Yahudi Asbihan yang semuanya memakai jubah hijau. Apabila mereka melihat Nabi Isa, maka luluhlah mereka seperti luluhnya garam di dalam air. Maka Dajjalpun melarikan diri daripada Nabi Isa AS. Nabi Isa kemudian berkata, "Aku pasti akan membunuh kamu dan kamu tidak akan berupaya memukul aku." Nabi Isa mengejar lalu menangkapnya di Pintu Lud, suatu bandar dekat Baitulmaqdis, bagian timur, lalu Nabi Isa membunuhnya. Setelah itu, Allah memporak-perandakan orang-orang Yahudi dan mereka dibunuh sejadi-jadinya."

Kedua buah hadits pada bahagian ini bersifat menjelaskan perkara yang telah diutarakan pada bagian-bagian sebelumnya dan disertakan dengan beberapa tambahan yang amat berguna untuk peringatan kita. Imam Mahdi adalah pemimpin umat Islam pada masa itu walaupun Dajjal sedang menguasai dunia, dan turunnya Nabi Isa AS adalah untuk menyempurnakan pembunuhan terhadap Dajjal itu.

Pengesahan Pemerintahan Imam Mahdi oleh Nabi Isa AS

Sabda Nabi SAW.: "(Nabi) Isa bin Maryam AS akan turun dan memberitahu tentang kekhalifahan al-Mahdi. Apabila diminta untuk menjadi imam, maka Nabi Isa AS menjawab, "Tidak." Lantas dia memberitahu, "Sesungguhnya di antara kamu ada (seorang) pemimpin yang (sangat) dimuliakan oleh Allah untuk umat ini." (Muslim)

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA bahwa Nabi SAW bersabda, "Apakah reaksi dan keadaan kamu semua apabila Isa anak Mariam turun sedangkan Imam kamu adalah dari kalangan kamu?" (Al-Bukhari dan Muslim)

Nabi Isa AS turun semula ke dunia ini bukanlah untuk merampas kuasa atau menunjukan kehebatan tetapi untuk membantu menyelamatkan umat Islam melepaskan mereka daripada belenggu kesusahan yang sedang menimpa mereka. Selain itu, Nabi Isa AS turut menyokong pemerintahan Imam Mahdi dan beliau sendiri turut membaiat Imam Mahdi sebagai khalifahnya, sedangkan beliau itu adalah seorang rasul. Belum pernah terjadi lagi seorang rasul membaiat seorang biasa, sejak Talut yang pernah dibaiat oleh Nabi Samuel AS. Maka Imam Mahdi turut mendapat keistimewaan yang amat bermakna ini. Nabi Isa AS sendiri turut menyatakan bahwa Imam Mahdi adalah orang yang sangat dimuliakan oleh Allah dan mengesahkan pemerintahan Imam Mahdi itu keseluruh dunia. Selepas itu, Imam Mahdi melantik Nabi Isa AS sebagai salah seorang pembantu kanannya untuk mengatur pemerintahan seluruh muka bumi ini menurut sunnah Nabi Muhammad SAW. yang suci ini.

Sabda Nabi SAW.:
"Al-Mahdi akan datang (memerintah manusia) dengan penuh bijaksana dan adil. Salib-salib akan dihancurkan dan babi-babi akan dibunuh semua. Dia akan membagi-bagikan harta (kepada semua manusia tanpa kecuali) tetapi (akhirnya) tiada seorangpun yang mau menerimanya."

Peristiwa Imam Mahdi dan Nabi Isa AS mematahkan salib-salib dan membunuh babi-babi sehingga seluruh dunia ini bersih daripada babi-babi dan salib-salib dinyatakan oleh Rasulullah SAW. secara tersendiri. Karena itulah ramai yang menganggap hadits mengenai Imam Mahdi mematahkan salib dan membunuh babi sebagai hadits dhaif saja, karena lazim kita memahami tugas itu adalah tugas Nabi Isa AS, yang dilakukannya selepas membunuh Dajjal. Sebenarnya kedua hadits ini tidaklah bertentangan karena jika digabungkan keduanya, maka jadilah Nabi Isa AS dan Imam Mahdi, sama-sama memikul tugas membersihkan muka bumi ini daripada segala-kotoran dan lambang-lambang syirik. Selain itu, apa yang dilakukan mereka hanya permulaan dari peran-besar dan lazim dilakukan seorang pemimpin, dan rakyat menyambutnya. Tugas itu akan dipikul bersama-sama oleh orang-orang Islam dimana-mana sehingga akhirnya bersihlah seluruh muka bumi ini daripada babi-babi dan bangunan-bangunan bertanda salib.

Rezeki Berlimpah Amat Makmur dan Hidup Sentosa.

Kata sahabat RA:
"Pada zaman al-Mahdi nanti, kambing dan serigala digembala bersama, kanak-kanak bermain ular dan kala, yang mana ular dan kala itu tidak membahayakan sama sekali. Manusia akan menanam sebutir benih dan akan menuai hasilnya sebanyak 700 butir. Riba, perzinaan dan minuman keras hilang lenyap. Umat manusia berumur panjang, amanah-amanah ditunaikan, perkara-perkara yang keji habis binasa dan orang-orang yang membenci Keluarga Nabi SAW. habis binasa."

Abu Said Al-Khudri RA menceritakan bahwa Nabi SAW. bersabda:
"Banyak cobaan dan bala bencana akan menimpa umatku daripada pemerintah mereka sebelum dunia ini kiamat. Akan berlaku satu bencana yang sebarnarnya tidak dapat dielakkan lagi. Terdapat banyak kezaliman yaitu dunia ini dipenuhi kezaliman dan penyelewengan yang akan memusnahkan kebaikan. Orang-orang yang beriman tidak mendapat pembelaan daripada penindasan yang berlaku itu. Pada ketika itulah Allah akan menghantar seorang lelaki dari keturunanku untuk memenuhkan bumi ini dengan keadilan dan kesaksamaan seperti sebelumnya dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan. Seluruh penduduk langit dan bumi akan meredhai pemerintahannya. Bumi akan mengeluarkan segala isinya, dan langit pula akan menurunkan hujan selebat-lebatnya. Dia akan tinggal bersama-sama mereka selama tujuh atau sembilan tahun. Segala keberkatan dan kemakmuran akan Allah turunkan kepada bumi, sehingga mereka yang masih hidup amat mengharapkan agar orang-orang yang telah mati dapat hidup semula (untuk turut merasai kemakmuran dan keberkatannya pada masa itu)."

Inilah bentuk dunia utopia yang sangat diidam-idamkan oleh filsuf Yunani yang terkenal yaitu Plato. Beliau amat mengimpikan keadaan ini, dan ternyata bahwa apa yang beliau impikan itu rupa-rupanya akan menjadi kenyataan ditangan seorang pemerintah yang beragama Islam, yang taat beragama, yang sangat soleh dan zuhud yaitu Imam Mahdi. Setiap umat Islam akan hidup dalam penuh sukacita dan bahagia, tidak ada lagi yang perlu dirisaukan dan ditakuti. Mereka senantiasa dilindungi oleh pemimpin mereka yang sangat dikasihi dan gagah perkasa, tangannya amat kuat, keberaniannya memancar dan ketakwaannya terang benderang menembusi hati-hati yang sebelumnya gelap pekat oleh kepekatan dosa-dosa yang bertimbun-timbun sehingga jadilah hati itu hati yang suci bersih dan jernih laksana cermin yang baru dibersihkan.

Imam Mahdi Menghapuskan Bid'ah dan Khurafat

Kata sahabat RA.:
"Pada zaman al-Mahdi nanti, tidak ada perkara bid'ah melainkan akan (segera) dihapuskan dan tidak ada suatu sunnah pun melainkan akan ditegakkan. Dia akan menundukkan Kostantinople, China dan Gunung ad-Dailam (Eropah). Dia akan menguasai kawasan tadi selama tujuh tahun, yang mana setahun pada masa itu sama (panjang) dengan 20 tahun sekarang ini. Kemudian Allah akan melakukan apa saja yang dikehendaki-Nya."

Dunia Sangat Aman Damai

Kata tabiin RH.:
"Panglima perang al-Mahdi adalah orang yang paling terpilih. Penolong dan pembaiat al-Mahdi adalah penduduk Kufah, Yaman dan para Wali Abdal dari Syam. Yang berada dihadapan al-Mahdi adalah Jibril dan Mikail. Dia sangat dicintai oleh makhluk, kepemimpinannya mampu menyelesaikan masalah bencana yang sedang menjadi-jadi, penduduk bumi merasa aman tentaram sehinggakan lima orang wanita dapat melakukan ibadat haji dengan (penuh aman) tanpa seorang pun muhrim (yang mengawal). Mereka tidak berasa takut (terhadap apapun sepanjang perjalanan dan semasa mengerjakan haji) melainkan kepada Allah."

Keadaan yang aman damai ini tidak lain adalah karena keadilan pemerintahan Imam Mahdi terhadap seluruh dunia sehingga akhirnya seluruh manusia hanya mencari Tuhan saja dalam hidup mereka. Peradaban yang dibangun hasil daripada takwa rupa-rupanya adalah jauh lebih hebat lagi daripada peradaban yang dibangun sebelumnya yang berasaskan kepada teknologi zahir dari Barat. Memang kita akui pada hari ini, peradaban Barat adalah baik tetapi karena tidak dibangunkan atas dasar takwa, teknologi yang baik itu senantiasa disalahgunakan oleh penggunanya sehingga jadilah teknologi yang baik itu merusak manusia dan kemanusiaan. Kesan buruk itu tidak terjangkau oleh sipencipta peradaban itu. Karena itulah semasa pemerintahan Imam Mahdi, peradaban dunia akan lebih baik lagi, tetapi semuanya teratur sebab jiwa manusianya sudah terpimpin ke arah kebaikan, fikiran mereka sudah dibina dahulu dengan binaan Islam dan kemahiran mereka diasah dahulu dengan asas takwa. Maka peradaban Islam yang terbangun itu membawa kebaikan kepada manusia dan mengembalikan fitrah manusia kepada asalnya yaitu untuk mendapatkan keredaan Ilahi semata-mata. Karena sifat takwa yang amat tinggi itu jugalah manusia hidup dalam keadaan yang sangat aman sehingga beberapa orang wanita dapat mengerjakan haji tanpa berasa takut sepanjang perjalanan, semasa di Makkah dan sepanjang perjalanan pulang. Itulah yang dikatakan keamanan sejati dan kebahagiaan hakiki.

Lama Pemerintahan Imam Mahdi Selepas Kematian Dajjal

Dari Abu Said al-Khudri RA., bahwasanya Nabi SAW. bersabda: "Akan ada di kalangan umatku (ketika itu) seorang al-Mahdi. Jika (umur dan pemerintahannya) dipendekkan (selepas kematian al-Masih Dajjal), lamanya tujuh tahun, jika tidak (dipendekkan tempo pemerintahannya) maka sembilan tahun. Umatku akan memperoleh (sebanyak-banyak) kenikmatan, yang belum pernah diperoleh oleh mereka sama sekali nikmat yang seperti itu. Mereka diberikan makanan (yang sangat banyak) sedangkan kamu tidak menyimpan sesuatu pun dari mereka (yang sehingga sebanyak itu). Dan harta benda pula pada waktu itu, teronggok dengan amat banyak. Lalu seorang lelaki berdiri (meminta di hadapan al-Mahdi) dan berkata, "Berilah aku (harta)." Kata Imam Mahdi, "Ambillah (sebanyak yang engkau perlukan)." (Ibnu Majah)

Abu al-Siddiq an-Naji menceritakan dari Abu Said al-Khudri RA yang berkata: "Kami kuatir sepeninggal Nabi kami nanti akan terjadi suatu kejadian (yang buruk), lalu kami bertanya kepada Rasulullah SAW. Maka baginda bersabda: "Sesungguhnya di dalam umatku ada al-Mahdi yang keluar serta hidup selama lima, tujuh atau sembilan." Abu Said berkata: "Kami bertanya, "Apa (maksud angka-angka) itu?" Baginda bersabda: "Tahun." Baginda bersabda lagi: "Lalu datang seseorang kepadanya dan berkata, "Hai Mahdi, berilah aku, berilah aku." Baginda bersabda: "Kemudian dia memberikan kepadanya (harta benda dan dimuatkan) dalam pakaiannya sebanyak yang mampu dibawanya." (At-Tarmizi)

Kata tabiin RH.:
"Al-Mahdi hidup selama 40 tahun dan meninggal dunia di atas tempat tidurnya."

Rasulullah SAW pernah ditanya,
"Berapa lamakah dia memerintah?" Baginda SAW. menjawab, "Lima tambah dua."

Abu Said al-Khudri RA menceritakan bahwa Rasulullah SAW. mengisyaratkan: "Dunia ini akan dipenuhi dengan kezaliman dan penyelewengan. Ketika itulah seorang lelaki dari kaum keluargaku akan naik memerintah selama tujuh atau sembilan tahun dan akan memenuhi dunia ini dengan keadilan dan kesaksamaan." (Imam Ahmad)

Abu Said al-Khudri RA menceritakan bahwa Rasulullah SAW. bersabda: "Al-Mahdi adalah dari keturunanku. Dahinya luas dan hidungnya mancung. Dia akan memenuhi bumi ini dengan keadilan dan kesaksamaan ketika dunia sedang dipenuhi dengan penindasan. Dia akan memerintah selama tujuh tahun."

Sabda Nabi SAW.:
"... seorang lelaki dari kaum keluargaku akan memerintah selama tujuh atau sembilan ..."
Pemerintahan Imam Mahdi selepas kematian Dajjal adalah selama tujuh hingga sembilan tahun dan seperti yang dijelaskan dalam hadits yang terdahulu, tempo sembilan tahun ini bukanlah menurut ukuran kita pada masa ini tetapi adalah tujuh atau sembilan tahun menurut perkiraan pada masa itu. Jadi, lamanya Imam Mahdi memerintah dunia ini jika dilihat menurut ukuran kita pada masa ini ialah antara seratus empat puluh tahun hingga seratus delapan puluh tahun. Ini disebabkan oleh ukuran masa setahun pada masa itu sama dengan dua puluh tahun menurut ukuran pada masa kita ini. Masa diberkatkan sehingga setahun bersamaan panjangnya dengan dua puluh tahun pada masa ini, yaitu zaman yang masanya tidak diberkatkan oleh Allah SWT. Demikianlah adanya. Allah jugalah yang Maha Mengetahui akan segala-galanya.

Umat Manusia Hidup Sejahtera.

Sabda Nabi SAW.:
"Pada zaman (pemerintahan) al-Mahdi, seluruh umat manusia sama ada yang taat maupun yang jahat, hidup penuh sejahtera, yang mana kesejahteraan ini belum pernah dinikmati (oleh dimana-mana umat manusia) sebelumnya. Langit menurunkan hujan deras, yang mana setiap titisannya (mampu) menumbuhkan tumbuh-tumbuhan dan setiap tumbuh-tumbuhan (pula akan) mendatangkan keuntungan." (Al-Hakim).

Sehubungan dengan itu, Imam Ibnu Kasir, dalam Alamat Yaumul Qiyamah, menyatakan kira-kira begini: "Dan pada zaman pemerintahannya, buah-buahan menjadi sangat lebat, tanam-tanaman sangat menjadi, harta-benda tersebar luas (dikalangan semua manusia), pemerintahan Islam sangat kuat perkasa, syariat Islam tegak kukuh, musuh-musuh Islam binasa semuanya dan kebaikan sentiasa berlaku sepanjang masa."

Manusia Kembali Bersatu Hati.

Sayidina Ali KMW berkata, aku bertanya kepada Rasulullah SAW.: "Adakah al-Mahdi itu datang daripada keluarga kita atau dari orang lain?" Baginda SAW menjawab: "Dia adalah dari kalangan kita. Allah akan menutup agama ini dengannya seperti Dia memuliakan agama ini dengan kita. Dia datang melalui kita karena semua orang akan mendapat perlindungan daripada godaan, sebagaimana melalui kita mereka selamat daripada syirik. Melalui kita jugalah Allah akan memautkan hati mereka dalam persaudaraan setelah sebelumnya berlaku permusuhan, dan membawa bersama-sama ukhwah dalam agama mereka, setelah terpecah-belah akibat syirik."

Imam Mahdi diberikan satu lagi keramat yang besar yaitu mampu menyatukan hati umat manusia sehingga jadilah mereka sebagai umat yang satu. Ya, satu dalam arti kata yang sebenarnya, seperti yang berlaku pada zaman Nabi SAW. dahulu. Hal ini tidak Allah berikan kepada siapapun menurut ukuran yang seutuhnya, karena pemimpin lain turut diberikan kemampuan seperti ini tetapi tidak dalam ukuran yang sepenuhnya. Hanya Imam Mahdi saja yang Allah berikan kemampuan yang amat hebat ini.

http://duniarasa-qolbu.blogspot.co.id

( ************** TAMAT *************** )
Name

artikel,23,berita,45,budaya,12,Cermin,1,dharma,1,fiksi-file,7,filsafat,6,ghaib,2,ilmu,1,inspiratif,11,internasional,11,iptek,5,islami,31,kaweruh,6,kejawen,5,kesehatan,7,kisah,6,militer,9,mistik,6,nasional,1,nusantara,2,olahraga,1,opini,1,politik,3,psikologi,1,sejarah,21,selebriti,3,seni,3,spiritual,31,supernatural,2,tasawuf,4,Tausiah,6,tips,8,Unik,5,wanita,4,
ltr
item
SWARA NUSANTARA: PEMERINTAHAN IMAM MAHDI SETELAH KEMATIAN DAJJAL
PEMERINTAHAN IMAM MAHDI SETELAH KEMATIAN DAJJAL
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgtyyUWPQAWVJ82jP3qBURb-O5BVPLkksE5QE9nGpx024MNdJCrZL5PF0aJyEeBbPltWBTLsCJRlXYOuRE1fyE79obPCIm6FzKZHKPH5ENIEZVm6o3RCT9SUj1oADhgO1G5ecojuKqyXNs/s400/Perang+Gb+7.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgtyyUWPQAWVJ82jP3qBURb-O5BVPLkksE5QE9nGpx024MNdJCrZL5PF0aJyEeBbPltWBTLsCJRlXYOuRE1fyE79obPCIm6FzKZHKPH5ENIEZVm6o3RCT9SUj1oADhgO1G5ecojuKqyXNs/s72-c/Perang+Gb+7.jpg
SWARA NUSANTARA
https://suwarnews.blogspot.com/2017/10/pemerintahan-imam-mahdi-setelah.html
https://suwarnews.blogspot.com/
http://suwarnews.blogspot.com/
http://suwarnews.blogspot.com/2017/10/pemerintahan-imam-mahdi-setelah.html
true
3038772048707643647
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts LIHAT SEMUA Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy